מעבר דירה עם ילדים - כיצד להקל על הילדים במעבר דירה

כיצד ניתן להקל על חווית הילדים במעבר דירה

עבור האדם הבוגר, לעבור דירה זו חוויה מורכבת לוגיסטית שמעלה מעורבות רגשית גבוהה ותחושות חזקות המערערות את הביטחון הרגשי. לפיכך, קל וחומר, הטלטלה שעלולה לעמוד בפני הילדים שלנו. דבר ידוע הוא, שילדים זקוקים לביטחון שלהם, ליציבות ולסדר יום קבוע. מעבר דירה ולעיתים מעבר לאזור מגורים חדש, יוצר חשש מהלא נודע ודורש ההתמודדות הרגשית עם השינויים הצפויים, העלולים ליצור מצב מורכב ולערער את תחושת היציבות ותחושת הביטחון הנדרשת עבור ילדינו.

השינוי הצפוי עם ההחלטה על מעבר הדירה הוא שינוי משמעותי עבור בוגרים וילדים כאחד. מעבר דירה  באותו אזור מגורים גורר התארגנות לוגיסטית זהה למי שעובר דירה לאזור חדש לגמרי, ההבדל המשמעותי כמובן הוא בהשפעה הסביבתית על המעבר, החשש מההתארגנות מחדש, חברים חדשים, סביבה חדשה, התעסקות עם מוסדות ובירוקרטיה.   ההמלצה שלנו היא פשוטה וקלה לביצוע ועשויה להקל על כל המעורבים- שיתוף והידברות. דברו על החששות שלכם בכנות על הילדים, שתפו אותם במה הולך להיות, מה הצפוי ומה האפשרויות. אנחנו מאמינים כי ככל שייתקיים שיח פורה יותר בין המעורבים כולם ירוויחו מכך- הן בשקט הנפשי, הן בשיתןף רעיונות ופתרונות והן בהפגת החששות מהצפוי. 

המלצה נוספת שלנו היא להמשיך את השיח שנוצר לעולם המוחשי- לצאת לפגוש את המקומות החדשים לפני המעבר, לראות את הסביבה החדשה, אם אפשר לראות את הדירה החדשה טרם המעבר להכיר את החדר, ולשתף את הילדים בתכנון ובחירת הרהיטים לחדר. לסייר ולהכיר את בית הספר גני הילדים וגני המשחקים באזור, מסלולי ההליכה והכבישים המרכזיים.  השיתוף והמעורבות של הילדים יסייע בלהפיג את החששות והפחדים מהמעבר, יכין אותם לקראת מה שצפוי, ירגיע אותם ואף יגרום להם להתרגש ולצפות לכך.

אסף טייכמן , סמנכ"ל רהיטי דורון איגד כמה טיפים להורים וילדים לקראת מעבר דירה:  

אריזת החדר - לשתף את הילדים בתהליכי המיון והאריזה, לתת לילדים לרשום בעצמם על הקרטונים הארוזים את שמם. להחליט יחד עם הילדים מה כבר כדאי שלא יכנס לחדר החדש ואפשר למסור או לזרוק או להחליט לחדש ולהשתמש. כמובן שכחלק מתהליך האריזה נוכל למצוא זיכרונות מהעבר ולייצר חוויה חיובית מהמעבר. 
תכנון החדר - לשבת עם הילדים ולתכנן יחד איתם את החדר החדש. לחשוב איזה ריהוט יכול להתאים לצרכים החדשים בחדר, מי ישתמש במה, מה הצבעוניות העדיפה על הילד, איזה סגנון רהיטים חדשים ואיך לסדר אותם בחדר.  
התחדשות החדר - ללכת עם הילדים לראות את תצוגת הרהיטים ולתת להם את התחושה שהם שותפים ומשפיעים על הבחירה. לשתף אותם בשיקולים השונים, בבחירת הרהיטים, הסגנון ובצבעוניות. 
בחירת רהיטים - תכננו את חלל החדר בהתאם לצרכים המשתנים של הילדים ושל המשתמשים בחדר. זכרו כי הרהיטים בחדר ילוו אותם לאורך שנים. לפיכך תכננו בהתאם לחללים השונים הנדרשים והתאימו את הרהיטים באזור השינה, אזור הלמידה, ארון הקיר וחלל המשחק או האירוח שבחדר.

מומלץ ליצור בחדר, אם הדבר מתאפשר פינות אירוח, פינת מנוחה ולהרבות במקומות אחסון למשחקים, ספרים ומוצרים שהם ירצו לשמור.
לסיכום, האריזה, המיון, הפירוק והסידור מחדש יכולים להיות רגעים מאד יפים יחד. זמן איכות של בנייה מחודשת וציפייה לבאות. ילדים יכולים להיות בתוך התהליך, להירתם לעשייה,  לחשוב מה מתאים יותר ופחות ולומר את דעתם.